Menu Meny

Leserreise: Transsibirske jernbanen

Velkommen til en annerledes togreise gjennom Russland, fra Moskva til Bajkalsjøen. Du besøker fem interessante byer med fullspekket program med byrundturer og utflukter.

Vi reiser med bekvemme tog på den Transsibiriske jernbanen og besøker fem interessante byer, inkludert Moskva, der vi overnatter på internasjonale hoteller. Kazan, Jekaterinburg, Omsk og Irkutsl er noen av Russlands viktigste metropoler som du får gjøre deg kjent med. Vi gjør byrundturer, både med buss og til fots. I Kazan gjør vi også en båttur på Volga. Reisen avsluttes ved verdens dypeste innsjø, Bajkalsjøen.

TURFAKTA

AVREISE: 25. SEPTEMBER 2017

VARIGHET: 12 DAGER

PRIS: KR 26 885,-

Prisen inkluderer:

  • Fly t/r Norge
  • Samtlige transporter ifølge programmet
  • Samtlige overnattinger
  • 10 frokoster
  • 7 lunsjer
  • 8 middager
  • Inngangsbilletter ifølge programmet
  • TEMAs reiseleder
  • Enkeltromstillegg fra ca. 2400,- gjelder kun hotellovernattingene •
  • Tillegg for enkeltkupé ca 7300,-

PÅMELDING

Kontakt TEMAREISER

E-post: info@tema-reiser.no

Tlf: 21 00 08 20

PROGRAM

​Dag 1 - Avreise til Moskva

Ditt fly lander i løpet av ettermiddagen. På flyplassen blir du møtt av TEMAs reiseleder eller transferguide med buss, som tar deg til hotellet i sentrale Moskva. I løpet av kvelden gjør vi en panoramatur og avslutter med en velkomstmiddag.

Vi besøker den gjenoppbygde Frelserkatedralen, Segermonumentet, Det røde torget og Kreml, som siden 1147 har spilt en sentral rolle i det gamle Russlands og Sovjetunionens historie

​Dag 2 - Byrundtur og togreise til Kazan

I Moskva blir du møtt av en blanding mellom gammelt og ultramoderne - brede avenyer, gamle russiske kirker i skyggen fra skyskraperne og en endeløs strøm av mennesker og kjøretøy. Med drøye 15 millioner innbyggere (med forsteder) og hovedstaden i ett av verdens største land er Moskva en verdensmetropol, men veldig særpreget og annerledes sammenlignet med andre europeiske hovedstader.

Det tar tid å bli kjent med denne enorme storbyen, men forhåpentligvis vil du få en bra oversikt over byen man kaller "Russlands hjerte" etter dagens byrundtur, som inneholder noen av byens virkelige høydepunkter. Vi besøker den gjenoppbygde Frelserkatedralen, Segermonumentet, Det røde torget og Kreml, som siden 1147 har spilt en sentral rolle i det gamle Russlands og Sovjetunionens historie, og selvfølgelig også i dag i det nye Russland. Det var akkurat på denne bakketoppen som fyrsten Jurij Dolgurukij la grunnlaget for den blivende hovedstaden.

Vi rekker også å besøke noen av T-banens mest spektakulære stasjoner. Etter byrundturen tar vi oss til den imponerende togstasjonen Kazinskij fra 1914 i jugendstil. Vi forlater Moskva i løpet av kvelden og starter vår transsibiriske reise mot vårt neste mål, Kazan, hovedstad i delrepublikken Tatarstan.

​Dag 3 - Historisk klosterøy og båttur på Volga

Togtabellen varierer fra avreise til avreise, men ankomsten til Kazan skjer tidlig på formiddagen. På stasjonen venter lokalguide, buss og bagasjebærere. Etter en kort transfer er vi på hotellet der vi får frokost og litt tid for hvile før vi starter dagens spennende heldagsutflukt til den historiske klosterøya Sviyazhsk, hvis fascinerende historie går tilbake til 1500-tallet med den eldste arkitekturen i hele regionen.

Når Ivan IV (den Grusomme) av Russland planla å angripe det muslimske khanatet Kazan bygde han opp et forsvarsfort på øya som ligger strategisk bra i Volga i nærheten av Kazan. For at det skulle gå raskt å bygge fortet, hadde man fra før bygd opp fortet i Myshkin, 700 km oppstrøms, nummerert alt tømmer og deretter montert det ned og transportert alle delene som tømmer på elven hele veien til øya.

Når Kazan var beseiret lot han sin favorittarkitekt Postnik Yakovlev bygge flere kirker og klostre her. Etter den russiske revolusjonen ødela Bolsjevikene nesten halvparten av kirkene men sparte noen av de vakreste, som Himmelferdsklosteret der St. Nicholaskirken nå fungerer som kunstgalleri for lokale artister. Treenighetskirken i Dopkonventet er den eneste bygningen som tilhører det opprinnelige fortet, selv om det i dag er restaurert og har fått et annet utseende.

Svijazhsk er i dag et favorittsted for kunstnere og artister fra hele regionen. Stedet er unikt, og man kan lett forstå hvorfor det har en så sterk tiltrekningskraft når man er der. Etter en herlig lunsj returnerer vi med båt og cruiser på Volga til Kazans havn, der en buss venter på oss. Resten av ettermiddagen er fri frem til kveldsturen. Når solen har gått ned i østerland gjør vi en panoramatur med buss rundt i den vakkert opplyste byen.

Svijazhsk er i dag et favorittsted for kunstnere og artister fra hele regionen. Stedet er unikt, og man kan lett forstå hvorfor det har en så sterk tiltrekningskraft når man er der.

​Dag 4 - Legendarisk tårn og elitesport

Kazan er den autonome delrepublikken Tatarstans hovedstad. Her er tatarisk det offisielle språket ved siden av russisk. Tatarisk er et av mange tyrkiske språk. Delrepublikkens grenser i dag stremmer overens med de som khanatet hadde ved erobringen i 1522.

Kazan har en lang og interessant historie som vi får ta del av, når vi til fots går rundt i det meget godt bevarte Kreml. Vi besøker flere historiske bygninger bl.a den vakre Bebudelseskirken og det sagnomsuste tårnet Söyembikä manarası, også kjent som Khans Moskée, som kanskje er den mest kjente bygningen i byen. Vi ser også den relativt nybygde vakre moskéen Kul Sharif.

Kazan er også kjent som en av Russlans mest sportslige byer. Med en av landets beste fotballklubber som har vunnet den høyeste ligaen og spilt i Champions League flere sesonger. I verdensklasse er også ishockeyklubben Ak Bars Kazan som er et av topplagene i KHL, den russiske superligaen. Bandy er også en stor vintersport i Kazan. Ledig tid frem til felles middag.

​Dag 5 - Jekaterinburg Europas siste by.

Togtidene varierer avhengig av hvilken måned du velger å reise, men regn med en meget tidlig avreise. Vi kommer til å spandere drøye 12 timer på reisefot gjennom Europas siste utmarker på vei til Jekaterinburg ved Uralfjellenes sørligste deler, der man har bestemt at Europa opphører og Asia starter, ved det enorme geografiske området som går under navnet Sibir. Det er dit vi skal.

Du ankommer Jekaterinburg på kvelden. På stasjonen venter lokalguide og buss som tar oss den korte veien til vårt hotell i sentrum av byen. Etter innsjekking venter middag.

Jekateringburg - I dag er byen kanskje mest kjent for at det var her som tsarfamilien ble myrdet av bolsjevikerne i 1918 i det såkalte Ipatievhuset.

Dag 6 - Jernmalm og kongemord

Ekaterinburg eller Jekaterinburg som man kanskje oftere ser skrevet ble grunnlagt i 1721 av samme mann som grunnla St. Petersburg, nemlig selveste Peter den store og døpt etter hans hustru Katarina I. Byen var Russlands første riktige industriby med store tilganger av jern og mineraler fra Uralfjellene. Jekaterinburg ble en naturlig dør til Asia og en viktig base for ekspansjon og utnyttelse av Sibirs ressurser.

I dag er byen kanskje mest kjent for at det var her som tsarfamilien ble myrdet av bolsjevikerne i 1918 i det såkalte Ipatievhuset. Dette huset ble revet på 70-tallet for å ikke vekke monarkistiske følelser og idéer, men i 2000 bygde man minnekirken Allhelgenskirken (også kalt Kirken på Blodet) til minne om den myrdede tsarfamiljen Romanov. Vi besøker kirken og får høre mere om hva som skjedde. Alteret ble bygget rett ovenfor det stedet der man avrettet Nikolaj II og hans familie.

Vi besøker byens skyskraper Vysotsky fra hvor man i prinsipp kan se byen i hele sin utstrekning. Jekaterinburg er Russlands fjerde største by med cirka 1,4 millioner innbyggere. I løpet av byrundturen rekker du også en velsmakende lunsj, før vi vender tilbake til den pompøse stasjonsbygningen for videre ferd østover til byen Omsk.

​Dag 7 - Oljeselskap og Dostojevskij

Etter ankomst, der lokalguide og buss venter på stasjonen, tar vi oss direkte til hotellet for en tidlig innsjekking og frokost. Omsk er en av landets større byer med en befolkning på cirka 1,2 millioner innbyggere, en viktig industriby og jernbaneknutepunkt. Det er også en viktig havneby som forbinder byer og mindre samfunn langs elven Irtysj.

Vi hviler et par timer før vi starter byrundturen, der vi bl.a spaserer gjennom de historiske kvartalene som nylig har gjennomgått en totalrenovering til trehundreårsjubilèet i 2016. Vi drikker russisk te på russisk vis og får høre om en interessant livshistorie i Omsk. Deretter gjør vi et besøk på Dostojevskijmuseet som inneholder en biografisk utstilling av den berømte russiske forfatteren som var forvist hit under sin fengslingstid. Fjodor Dostojevskij skrev noen av verdenslitteraturens virkelige mesterverk: Forbrytelse og straff, Idioten og Brødrene Karamasov. Resten av dagen er fri for egne aktiviteter.

På kvelden venter en felles middag.

Sibir utgjør 77% av Russland og består i stor del av villmark. Lengst nord domineres landskapet av tundra, et treløst område med permafrost. Lengre sør taigan med uendelige barskoger. Landskapet krysses også av store mektige elver og i sør mot Kina og Mongolia strekker enorme massive fjellkjeder seg ut.

​Dag 8 - Drømmen om en havn i Stillehavet

Drømmen om en havn i Stillehavet ble realisert da man grunnla havnebyen Vladivostok i 1880. Man hadde egentlig ikke noen fungerende forbindelse med hovedstaden og Europas landveier, noe som var et enormt problem. I 1916 ble den Transsibiriske jernbanen klar og Russland hadde skapt verdens lengste jernbane på 9 300 km.

Siden 2002 har hele strekningen vært elektrifisert. Det er ikke vanskelig å forstå betydningen av denne transportstrekningen. Før jernbanen kom kunne det ta opp til et halvt år å ferdes mellom Moskva og Stillehavskysten med hest og vogn. Når jernbanen stod klar tok det cirka en måned. I dag tar det en uke med tog. Fly gjør man på en dag. Transsibiriske jernbanen er landets viktigste transportledd og er stadig under utbygging.

Vi skal ikke reise hele veien denne gangen, da hadde vi knapt hatt tid til å stoppe opp og se oss omkring. I løpet av denne reisen stopper vi og overnatter på noen av de viktigste og mest interessante stedene, møter mennesker og får høre noen av deres historier. TEMA vil senere også kunne tilby strekningen Irkutsk – Vladivostok, som en fortsettelse, og del 2 på denne reisen.

Sibir utgjør 77% av Russland og består i stor del av villmark. Lengst nord domineres landskapet av tundra, et treløst område med permafrost. Lengre sør taigan med uendelige barskoger. Landskapet krysses også av store mektige elver og i sør mot Kina og Mongolia strekker enorme massive fjellkjeder seg ut.

Det er noe veldig spesielt med å ferdes lengre strekninger med tog. I dag tilhører det fortiden og er en erfaring som mange yngre generasjoner ikke har fått oppleve. Transportmiddelet har forandret seg og i dag er det ikke bare raskere å ferdes med fly, men også ofte billigere. Men med tog, det å reise så nære bakken, direktekontakt så å si, så hender det ofte noe med ens sinn. Avstand og tid får en helt annen betydning, og kanskje påvirker det oss og skaper tanker og assosiasjoner som fører oss nærmere oss selv, men også lengre bort utenfor oss selv. Møter med mennesker er annerledes på tog enn på internasjonale flyplasser. Landskapet passerer forbi, scenene forandres nesten umerkelig. Plutselig dukker det opp et hus gjennom kupevinduet, røyk siver opp av en sotete skorstein, mennesker på en åker, noen kyr og geiter og så er alt borte og på nytt kommer dette enorme åpne landskapet som ikke ser ut til å ville ta slutt. Sibir.

​Dag 9 - Endestasjon Irkutsk

Sent på kvelden ruller toget inn på stasjonen i Irkutsk. Her venter lokalguide og buss for en kort transfer til hotellet. Etter innsjekking blir det middag.

Resten av kvelden fri.

​Dag 10 - Bajkalsjøen – Verdens største ferskvannsjø

Vi har kommet til slutten på vår transsibiriske reise, til verdens kanskje mest fascinerende innsjø som inneholder 23 600 km3 ferskvann, som innebærer 20% av hele jordens ferskvann. Sjøen er over 630 km lang og med sin enorme dybde på 1647 m er det også verdens dypeste sjø. Fakta er at sjøen stadig blir dypere. Unesco listet den som Verdensarv i 1996. Flora og fauna er i mangt og meget unikt med mange endemiske arter. Bajkalselen er en av disse unike dyrene som bara finnes her. Det er også den minste i selslekten. Dens hovedsaklige føde er en annen unik art, fisken fettulk, som lever på store dyp men også rører seg på sjøens yte, der selen fanger den.

Dagens utfluktsprogram handler om Bajkalsjøen og befolkningen. Vi går på Taltsky friluftsmuseum og på Bajkalmuseet. Her får vi lære oss mere om urbefolkningen og om flora og fauna i og omkring Bajkalsjøen. I dag er lunsj og middag inkludert.

​Dag 11 - Avskjedsmiddag i Irkutsk

Vi fortsetter i dag med å utforske Bajkalsjøen og dens omgivelser. Vi gjør en kortere båttur på sjøen med lunsj og en scenisk togreise langs kysten i et enestående vakkert landskap.Turen avsluttes i Irkutsk der vi sjekker inn på hotellet og runder av med en avskjedsmiddag.

Dag 12 - Hjemreise via Moskva

Avreise til Norge via Moskva. Flymåltider er inkludert

TURFAKTA

AVREISE: 25. SEPTEMBER 2017

VARIGHET: 12 DAGER

PRIS: KR 26 885,-

Prisen inkluderer:

  • Fly t/r Norge
  • Samtlige transporter ifølge programmet
  • Samtlige overnattinger
  • 10 frokoster
  • 7 lunsjer
  • 8 middager
  • Inngangsbilletter ifølge programmet
  • TEMAs reiseleder
  • Enkeltromstillegg fra ca. 2400,- gjelder kun hotellovernattingene •
  • Tillegg for enkeltkupé ca 7300,-

PÅMELDING

Kontakt TEMAREISER

E-post: info@tema-reiser.no

Tlf: 21 00 08 20

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten - ca én gang i måneden.

Abonnér - spar over 60%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!