Menu Meny
Helgelesning: Rullende mentalhygiene

Jeg så meg selv i speilet. Alderen er jo én ting, det må jeg bare leve med, men jeg så litt sliten ut. Akkurat det behøver jeg ikke leve med, tenkte jeg og tok en beslutning. Samlet sammen en rekke artikler jeg hadde revet ut av Dag og Tid og Klassekampen for å lese ved høvelig anledning, fant den akkurat passe lange boken Dag Solstad leser Olav Duun (for å opparbeide meg tilstrekkelig adrenalin), pusset skoene og gikk til sengs.

Grytidlig neste morgen tok jeg bussen ned til Oslo S, tidsnok til å bore den strømlinjeformede X2000, Stockholmtoget, avgang nøyaktig klokken 06.02. Allerede nå følte jeg at mattheten, gråheten i ansiktet var i ferd med å forsvinne. Av sted, av sted. Det tok ikke så mange minuttene etter avgang før togverten kom med en boks med frokost (ja, jeg reiste første klasse). Den var helt grei og borte før Kongsvinger. På den andre siden av midtgangen satt det en forretningsmann. Han arbeidet med datamaskinen sin.

– Fire og en halv time effektiv reisetid – og arbeidstid, mumlet han og så svært så fornøyd ut.

Jeg hadde også mye å gjøre, eller riktigere: lese. Ingen datamaskin for meg, hele vitsen var jo at jeg ikke skulle arbeide. Jeg skulle komme meg, som det så vakkert heter. Til tross for at den gammeldagse rytmen tata, tata, tata er borte, jernbaneskinnene er sveiset i våre dager, senket roen seg i kroppen min. Jeg tok fram bunken med artikler og frydet meg over godt lesestoff. Så sov jeg litt, og så passerte vi Karlstad. Der kom det mange nye passasjerer på, det var nesten bare så vidt at de rakk det, for lokføreren hadde dårlig tid. Det fikk vi full uttelling for: ankomst Stockholm Central 10.46. Presis.

Nå skal jeg røpe en ting: Jeg skal ikke overnatte. Nei, om ganske få timer, nærmere bestemt kl. 15.59, tar jeg toget tilbake til Oslo. Der fikk du den!

Altså litt over fem timer i den svenske hovedstaden.

I hodet hadde jeg planen klar. Dagskort på SL Lokaltrafikk, ut til Slussen, rusle langs bryggen og ut til Fotografiska. Erik Johanssons fantasifotografi, den gripende utstillingen «Ikoner» ‒ barn og voksne med Downs syndrom, «The Walther Collection» ‒ 800 bilder fra våre historiske røtter til vår pulserende samtid, i mange land. Besøk på kafeen, med utsikt over halve Stockholm. Dette var mitt hovedprosjekt i Stockholm, besøket på Fotografiska. Alt annet ville nå bli bonus.

Mange trapper opp til toppen av Söder, besøk i Söderbokhandeln i Götgatan, overflytting til Hornsgatan, innom vintagebutikken Judith i nr. 75. Jøss, der henger det en fin tweedjakke, sikkert i 7000-kronersklassen, brukt og 1300 kroner. Den passet. Oppløftet stemning i hodet mitt. Videre, ikke noe stress, til restaurant Blå Dörren på Södermalmstorg for lunsj. Der har svenskene noe ikke vi har hjemme: Varm lunsj til en rimelig penge – overalt! Fläskstek med poteter, grønnsaker, inkludert salatbord, kaffe og läsk, les mineralvann. Til litt over hundrelappen.

Vandring videre, god tid, en avstikker til Gamla Stan, ligger på veien til Centralen. En bok i et antikvariat ble min, noen herlige sko ble prøvet. De var dyre og passet heldigvis ikke. Og så var jeg klar for tilbakereisen ved spor nummer 10.

Ikke før jeg hadde funnet min plass, så kom middagen. Helt grei den også, faktisk ganske god. Flere artikler, noen notater. Og jeg sier deg det, Dag Solstad, at når du skriver at «ondsinnet sladder, og smålighet opptar en stor del av de seks bindene med Juvikfolket», da oppfatter vi ordet ondsinnet forskjellig.

Da jeg gikk av toget på Oslo S kl. 20.28, føltes det som om jeg hadde vært borte lenge. Så meg i et speil og syntes jeg så riktig fresh ut. Min gamle lærer Fremming hadde sikkert satt to røde streker under setningen, men den føltes så riktig der og da:

Jeg hadde hatt en veldig fin tur!

Abonnér på Vagabond fra kr 389,-

Bli abonnent på Vagabond

Den som vet mer opplever mer. Vagabond er Norges mest anerkjente reisemagasin og har skrevet om reiser i over 20 år.

Bli abonnent på Vagabond for kun kr 389,-

Vagabond kan være forskjellen på en vanlig ferie og en reise du aldri glemmer. Sofistikert og troverdig – i spennende reportasjer pirrer vi reiselysten din og tar deg med til uberørte paradis, pulserende storbyer og til de mest kjente feriedestinasjonene.I Vagabond finner du all den informasjonen du trenger for å gjøre reisen din så mye rikere og morsommere. Reiseinspirasjon og kunnskap – 7 ganger i året.

Bestill ditt abonnement her

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Relaterte artikler

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten.

Abonnér - spar 63%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!