Menu Meny
Leder: Det store forsvinningsnummeret: Reisesjel – hvor ble du av i mylderet?

Leder: Det store forsvinningsnummeret: Reisesjel – hvor ble du av i mylderet?

Reisen er blitt akkurat 21 gram lettere. Sjelen forsvant. Forduftet og ble plutselig borte sammen med dampen fra en gloheit kaffekopp på Starbucks. Plutselig, umerkelig, lynkjapt er verdens storbyer og hovedsteder blitt like. Det er ikke lett å se om du befinner deg på Grünerløkka i Oslo eller Palermo Viejo i Buenos Aires. Preferansene er blitt de samme. Drømmene til menneskene som bor der, er de samme. United henger på gutterommet om du befinner deg i Norge, Tokyo, Sør-Afrika. Folk går i de samme klærne, har de samme solbrillene, spiser den samme maten, ser de samme filmene, lytter til den samme musikken, har de samme forbildene, drikker de samme ølmerkene, den samme vinen. Overalt.

Plutselig, umerkelig, lynkjapt er verdens storbyer og hovedsteder blitt like. Det er ikke lett å se om du befinner deg på Grünerløkka i Oslo eller Palermo Viejo i Buenos Aires. Preferansene er blitt de samme.

Før var det reiseren – du ­– som var ambassadør for potensielle smaksendringer i nærmiljøet og hadde med deg spor fra verden hjem i bagasjen; klær, mat, vin, kroppsspråk, uttrykk, ord, måten å være på, se ut på – style – som fortalte oss hvor du hadde vært.

Internett har brakt smaksdemokrati til alle breddegrader og er ildtenner for preferanselikheten – enten du sitter i Kairo eller Helsinki. Nettets cyberraske overlevering av trender, livsstilsendringer, nyheter gjør noe med menneskene som bor der. En global visuell demokratiseringsprosess. Finfint, men i den prosessen får du dermed dette – og som stjeler plassen til det vesle, det som før var en bys identitetsbærer; McDonalds, Zara, Hennes&Mauritz, Diesel, Abercrombie, Campers. Overalt. Alle byer. Det er ikke det at det ikke er hyggelig i Melbourne eller Stockholm eller Roma. Men det uventede, det rare, det nye – reisesjelen ‒ den må du lete etter.

For reisens sjel handler om å gi deg opplevelsen av et nytt innhold ‒ visuelt, kulturelt: overraskelsen, nysgjerrigheten og annerledesheten. Når annerledesheten fordufter, blir nysgjerrigheten og forventningen borte, avtar. Og vips er vi blitt fattigere.

Relaterte artikler

Facebook

Følg oss på Facebook

Daglige oppdateringer fra Vagabonds verden - Få reisetips og ta del i våre aktiviteter og konkurranser!

Følg oss her

Vagabonds nyhetsbrev - meld deg på!

Motta vårt nyhetsbrev som gir deg direkte tilgang til det siste på reisefronten.

Abonnér - spar 63%

Få med deg alle godsakene fra Norges ledende reisemagasin!